MBCT Mindfulness training bij psychotherapiepraktijk Dialoog

Mindfulness gaat over meer aanwezig zijn bij je ervaring van dit moment. Het gaat over aandacht hebben voor wat er nu is. In de definitie van mindfulness worden drie aspecten van deze aandacht benoemd die van belang zijn als we mindfulness beoefenen: de aandacht is gericht, in het hier-en-nu en niet (ver)oordelend. In de mindfulness training oefen je dit door je bewustzijn en aandacht te trainen met verschillende oefeningen. Je wordt je meer bewust van wat je voelt, ervaart, ziet, hoort. Op deze manier train je je hersenen en leer je meer mogelijkheden te zien en kun je meer ruimte gaan ervaren om je eigen keuzes te maken. Dit kan je helpen om beter voor jezelf te zorgen. 

Mindfulness is bewezen effectief bij depressiviteit, stress, burn-out en allerlei stress-gerelateerde klachten, zoals onrust, rusteloosheid, een opgejaagd gevoel, vermoeidheid, slaapproblemen, piekeren, concentratieproblemen. Ook kan het helpen bij chronische ziekte en pijn. 

De training in mijn praktijk is gebaseerd op de MBCT (mindfulness based cognitive therapy). 

Ik heb de basis en vervolgopleiding mindfulness gevolgd bij Seetrue en zit in de afrondende fase van het lange traject tot gecertificeerd mindfulness trainer. 

Er zullen veel praktische mindfulness oefeningen gedaan worden, waar je thuis direct mee aan de slag kan. 

In de training wordt ook achtergrondinformatie gegeven over mindfulness. Theorie en praktijk vullen elkaar mooi aan. Verder is er ruimte voor uitwisseling van opgedane ervaring met de oefeningen met de andere cursisten.

In de training is aandacht voor een prettig leerklimaat waar iedereen in zijn/haar eigen tempo en naar eigen behoeften en inzichten zich kan ontwikkelen in de mindfulness.

Onderstaande thema’s worden behandeld in de training.

  • Herkennen van de automatische piloot 
  • Bewustzijn van de aandacht 
  • De ademhaling als anker 
  • mindful bewegen
  • Het denken als het denken observeren
  • Zijn met wat er is
  • Ontwikkelen van mildheid en acceptatie
  • Zorg dragen voor jezelf 
  • Mindfulness in je dagelijks leven integreren

    Aanbod;

    8-weekse training

    Dit zijn 8-wekelijkse onlinebijeenkomsten in klein groepsverband (minimaal 5 en maximaal 8 personen) van 90 minuten per bijeenkomst.

    Deze training is op vrijdagochtend van 9.00-10.30 uur, met een start in maart 2022.

     Kosten;

    275 euro

     

    6-weekse training.

    Dit zijn 6-wekelijkse live bijeenkomsten van 45 tot 60 minuten. Deze kan individueel of in een tweetal of in drietallen gevolgd worden, bijvoorbeeld met je partner, een vriend of vriendin, of collega. Locatie is mijn praktijk; nieuwe boteringestraat 28.

    Kosten;

    Individueel      495 euro

    Tweetal           300 euro p.p.

    Drietal             250 euro p.p.

     

    Deze training is op vrijdagochtenden 11.00-12.00 uur of maandagmiddag 13-14 uur

     

    6-weekse online groepstraining: Mindfulness on the workfloor

    Dit is de verkorte 8-weekse MBCT groepstraining, ontwikkeld in Oxford. Het is bedoeld voor een niet-klinische populatie. De bijeenkomsten duren een uur, zijn online en in groepsverband (ongeveer 10 personen).

    Kosten:

    175 euro

     

     

    Aanmelden

    Dit kan door een e-mail te sturen naar; info@praktijkdialoog.nl

    Na aanmelding volgt een telefonische intake.

    De eerste trainingen starten in februari/maart 2022.